Teachers

Ana Maria Mão-de-Ferro Martinho Carver Gale

:
Ana Maria Martinho
:
Portuguese Studies
:
Assistant Professor with Habilitation
:

Contacts

:
Bloco B1 - Avenida de Berna

Teaching languages

French

English

Portuguese

Online pages

:

Scientific areas

  • Culturas dos Países de Língua Portuguesa/ Cultures of Portuguese Speaking Countries
  • Literaturas Africanas/ African Literatures
  • Ensino do Português L2/LE/ Portuguese SL/FL
  • Literaturas dos Países de Língua Portuguesa/ Literatures of Portuguese Speaking Countries

Selected Publications

  • Contos de África Escritos por Mulheres. Évora: Pendor, 1994a
  • A Língua Portuguesa em África: Educação, Ensino, Formação. Évora: Pendor, 1995
  • “Literatura feminina na África Lusófona”, Santa Barbara Portuguese Studies III: 1996
  • Situação da Mulher Escritora em África e na América Latina. Évora, Num, 1999a
  • África: Investigações Multidisciplinares. Évora, Num, 1999b
  • Cânones Literários e Educação: os Casos Angolano e Moçambicano. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian/ Fundação para a Ciência e a Tecnologia, 2001
  • “A Língua Portuguesa e as línguas africanas, bantu e crioulo, na África de Língua Oficial Portuguesa”, A Língua Portuguesa em Viagem. Frankfurt: TFM, Zurich Universität, 2003
  • “História literária em Angola e Moçambique e fixação do cânone da crítica”, Reevaluating Mozambique, Portuguese Literary & Cultural Studies 10. University of Massachusetts Dartmouth, 2004
  • Idiomático, Online Journal, Instituto Camões, 2005-2008 http://www.instituto-camoes.pt/CVC/idiomatico/06/index.html;http://cvc.instituto-camoes.pt/idiomatico/04/05.html (ed)
  • “Diáspora, Exílio e Permanência: Leitura Comparada de Textos Africanos Escritos por Mulheres”, in Invitación al viaje. Gabinete de Iniciativas Transfronteiriças da Junta da Extremadura, 2006
  • “Utopian Eyes and Dystopian Writing in Angolan Literature”, Research in African Literatures, Vol. 38 – N. 1 Spring 2007. Indiana University Press, 2007
  • “Orientalism in the Lusophone World”, ‘A Historical Companion to Postcolonial Literatures: Continental Europe and its Empires’, Edinburgh University Press, 2008
  • “Literatura e Confluências Culturais”, Portugal Intercultural: Razão e Projecto. Centro de Estudos dos Povos e Culturas de Expressão Portuguesa da Universidade Católica Portuguesa (CEP-CEP) & Alto Comissariado para a Integração e Diálogo Intercultural (ACIDI), 2009
  • “Revisitação do Orientalismo através da Literatura Angolana”, Portuguese Literary & Cultural Studies 15/16. University of Massachusetts Dartmouth, 2010
  • The Protean Web: Literature and Ethnography in Lusophone Africa. Lisboa: Colibri, 2011
  • "Memória e Experiência Etnográfica - Literatura, Cultura,Representações".L'Afrique lusophone postcoloniale - Changements et perspectives - (Ed. João Carlos Vitorino Pereira). Archives Contemporaines, 2012
  • "Reflexões em torno dos contributos literários na Mensagem da CEI”, MENSAGEM. Número Especial. UCCLA. 2015
  • "Textos de António Jacinto. Revisitação de um cânone necessário à compreensão da história literária de Angola". CLEPUL (Eds. A. P. Tavares e F. Silva), 2015
  • "Periferias Urbanas, identidades e circulação de bens culturais em Luanda". Dis-harmonies; Proportion; Identities (Eds. R. Monteiro; M. Kong) 2015
  • Guest Editor of Journal of Lusophone Studies 1.1 (2016) com Philip Rothwell

Academic training

Year Degree Area Institution Grade
2006
Aggregate
Portuguese Studies - African Literatures
UNL - FCSH
Aprovada (por unanimidade)
1998
Doctor
Portuguese Studies
UNL - FCSH
Aprovada (por unanimidade, c/ distinção e louvor)
1987
Master
Brazilian and African Studies
UL - FL
Aprovada (Muito Bom por unanimidade)

Relevant Professional Experience

  • Associate Researcher - CREPAL - University Sorbonne Nouvelle
  • London University, SOAS, UK.
  • UC Berkeley, Berkeley, USA.
  • Universidade Agostinho Neto, Lubango, Huambo, Luanda, Angola
  • Universidade Católica Portuguesa, Lisboa, Portugal
  • Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal
  • Escola Superior de Educação de Portalegre, Portugal

The updating of data is the responsibility of their teachers and may be made on the intranet.